De kraamperiode

Wat is dat eigenlijk?

De kraamperiode is de periode van de eerste 6 weken na de bevalling. De periode waarin de nieuwbakken mama volop herstelt van haar bevalling en de zwangerschap en zich, samen met haar partner, aanpast aan het leven met een pasgeboren kindje erbij. Het herstel, fysiek, en de groei, emotioneel, hebben tijd nodig.
Na de bevalling is het namelijk niet meer zoals het vroeger was. Je begint aan een nieuw hoofdstuk, met een nieuw mensje erbij. En dit mensje moet je ook leren kennen.

Je zal vloeien (bloedverlies), je bekkenbodem is verzwakt, je kan enorm moe zijn van de fysieke inspanning die de bevalling was en daarbovenop gieren er nog tal van hormonen door je lijf die opnieuw een balans moeten zien te vinden. 
Kortom, je verdient het als pas bevallen mama echt om goed verzorgd te worden, goed voor jezelf te zorgen en regelmatig een extra momentje rust te nemen.

Enkele tips

Dé belangrijkste to do's in de kraamperiode zijn oa:

- voldoende rust nemen
- voldoende water drinken
- gezonde voeding (bij voorkeur warme maaltijden)
- bewegen (rustige, korte wandeling is voldoende in het begin)
- lief zijn voor jezelf en jezelf tijd geven om te wennen aan de nieuwe situatie

Voel wat jullie nodig hebben en wat niet en spreek dit uit. Bereid je voor, al tijdens de zwangerschap en durf hulp vragen als het even te veel wordt! Laat je begeleiden door een vroedvrouw of lactatiekundige als je borstvoeding geeft. 

 

Enkele praktische tips op een rijtje:

- Je kan tijdens de zwangerschap alvast grotere porties koken en invriezen, zodat je snel een gezonde maaltijd op tafel kan zetten na de bevalling.
- Je kan een kraamverzorgende laten langskomen om jullie bij te staan in het huishouden die eerste weken. Zij doen boodschappen, koken, strijken en kunnen ook wat poetsen. Bovendien zijn zij ook opgeleid om voor de baby te zorgen, zodat jij even rustig kan gaan douchen of even alleen een luchtje kan gaan scheppen. 
- Kraamkost! Als je nood hebt aan rust en geen zin om te koken, kunnen familieleden of vrienden eten aan de deur brengen dat enkel nog opgewarmd hoeft te worden.
- Durf neen zeggen tegen bezoek. Als je voelt dat het te veel wordt, of je merkt aan je baby dat hij overprikkeld geraakt door alle kraambezoekjes, durf neen zeggen, mensen zullen dit echt wel begrijpen. Soms moet je gewoon rusten of tijd nemen voor jullie nieuwe gezin.
- Kom buiten, maak een korte wandeling en zorg voor frisse lucht in huis.
- Laat je partner het soms eens van je overnemen met de baby. Luiers verschonen, badje geven, samen dutjes doen, helpt allemaal voor de band tussen vader/meemoeder en kindje.
- Erken voor jezelf dat bevallen/ouders worden een enorme impact heeft en dat het oké is als dit niet altijd vanzelf lijkt te gaan. Je zoekt een nieuw evenwicht zowel voor jezelf als voor je gezin.
- Laat je goed verzorgen, zelfs verwennen zo nu en dan, ooit al van een kraammassage gehoord? :-) 

 

Maar bovenal... geniet, geniet, geniet zo veel als je kan van deze oh zo korte, intense, maar alles overtreffende, mooie periode! Je baby is maar heel even zo klein, het grootste cliché is OH ZO WAAR, ze worden veel te snel groot! :-)

Succes!

Warme groetjes,
Evy


«   »