De emotionele impact van een zwangerschapsverlies

Jammer genoeg eindigt niet elke zwangerschap met een gezonde baby op de arm. Sommige vrouwen/koppels krijgen te maken met een (pril) zwangerschapsverlies.

Ongeveer 10% van alle zwangerschappen eindigt met een zwangerschapsverlies. Dat is best veel, je bent dus niet alleen met je verdriet.

Wat na een zwangerschapsverlies?

Vaak maken vrouwen na het verlies van een prille zwangerschap een moeilijke tijd door. Een zwangerschapsverlies heeft veel meer impact op je hele zijn, dan je je vooraf zou kunnen bedenken. 

Enerzijds wil je na een verlies gewoon graag terug jezelf kunnen zijn en weer voluit genieten van het leven. Anderzijds voel je dat je iemand totaal anders geworden bent. Je bent mama geworden van dit kindje, en daardoor verander jij zelf als mens, maar verandert ook de relatie met je partner, met je (schoon)ouders, familie, vrienden en collega’s op het werk. Bij jou is dit verlies en het bijhorende verdriet altijd aanwezig maar de buitenwereld ziet dit niet. Niemand beseft hoeveel verdriet jij eigenlijk hebt.

Na het lichamelijke herstel, want ja, je was zwanger, je lichaam dient een nieuw hormonaal ritme te vinden, volgt vaak ook de emotionele klap. Soms komt deze emotionele klap heel snel, soms ervaren vrouwen dat diepe verdriet en het rouwproces pas later.

 

Als de wereld je te veel vraagt

en je even niet meer wil

weet dan dat je hier mag *zijn*

dan *zijn* we samen even stil

 

 

Je bent niet alleen

Als doula sta ik ook in deze periode voor je klaar. Een luisterend oor, een helende massage of ritueel voor je lichaam, wat jij nodig hebt, daar zorg ik voor. 

Ook je vroedvrouw en/of gynaecoloog zijn steeds beschikbaar voor je. Wat veel vrouwen niet schijnen te weten, is dat je ook na een zwangerschapsverlies bij de zelfstandige vroedvrouw terecht kan voor opvolging, zowel fysiek als emotioneel.
Belangrijk is om zowel het medische herstel als het emotionele herstel serieus te nemen en niet te ontkennen dat je pijn ervaart, op welk vlak of op welke manier dan ook.

Iedereen beleeft het verlies anders. Ieder doet het rouwen anders. Gun jezelf vooral wat jij nodig hebt op dit moment. De tips hieronder kunnen misschien al wat hulp bieden.

Hoe omgaan met pril verlies

  • Neem je gevoelens ernstig. Alle gevoelens kunnen en mogen er zijn: verdriet, gemis, schuldgevoel, ongeloof, boosheid, een gevoel van leegte, berusting,…
  • Praat erover. Misschien met een vriendin, met je partner, met je zus of een buurvrouw. Of met ouders die hetzelfde hebben meegemaakt.
  • Weet dat je partner het verlies hoogstwaarschijnlijk anders beleeft en er anders mee omgaat. Dat is normaal. Het is waardevol als jullie erover kunnen praten, met elkaar en/of met anderen zonder oordeel naar ieders manier van omgaan met rouwen en verdriet.
  • Doe wat goed voelt voor jou. Zet een mooi beeldje in je kast. Plant een boom in je tuin. Kies een sieraad als herinnering. Schrijf je kindje een brief. Brand een kaarsje. Of doe iets heel anders, maar zoek iets wat bij jou/bij jullie past.

Waar kan je terecht voor hulp?

Merk je dat je energie maar niet terugkomt? Of dat je maar blijft worstelen met je gevoelens? Weet dan dat er gepaste, gespecialiseerde hulp bestaat. Zoek ook hier de begeleiding die bij jou past.

Sigrid van Verlies & Veerkracht is met haar praktijk in rouw- en verliesbegeleiding in Mechelen gespecialiseerd in het begeleiden van moeders na een vroeg zwangerschapsverlies.  Zij werkt met een kortdurend traject van 5 sessies, waarin ze je helpt om met je verlies om te gaan en weer met vertrouwen naar de toekomst te kijken.

Denk je dat je extra hulp bij de verwerking kan gebruiken? Neem dan zeker even contact met haar op via de website of via mail sigrid@verliesenveerkracht.be

Nuttige websites